Schließen

Zdraví a aktivní: Na cestách na kole

Vystoupáte na kopec, pak se pustíte dolů jako o závod a necháte vítr, aby Vám fičel kolem uší: jízda na kole je prostě krásná. Když se posadíte na svého drátěného oře a šlápnete do pedálů, nedostanete se jen rychle z bodu A do bodu B. Uděláte také něco pro své zdraví. Poradíme Vám, na co si máte dát pozor: od správného sezení na kole až pro správné oblečení.

Jízda na kole je zdravá

Každým kusem cesty, který urazíte na kole, aktivně přispíváte ke svému zdraví. Důležitou roli přitom hrají například tyto faktory:

Sport prospěšný pro tělo

Pro cyklisty a pro všechny, kteří uvažují o tom, že si pořídí jízdní kolo, máme spoustu dobrých zpráv. Pravidelnou jízdou na kole totiž posílíte celý oběhový systém, který pak bude výkonnější a méně náchylný k onemocněním. Klesá zejména riziko srdečního infarktu. Díky rytmickým pohybům při jízdě na kole se mimo jiné plíce rovnoměrně plní kyslíkem a dochází k posílení dýchacího svalstva.

Sport, který je šetrný, a přitom zábavný

Jednoduše šlapejte a uvidíte, že kila začnou mizet: jízdou na kole vnesete do svého každodenního života více pohybu. I lehká cyklistika má znatelný vliv na látkovou výměnu. Také v případech, kdy tělo ještě není trénované a zvyklé na pravidelnou zátěž, může být jízda na kole velmi dobrou volbou. A když urazíte delší trasu a budete v pravidelných intervalech měnit rychlost, máte slušnou šanci na zhubnutí.

Sport prospěšný pro Vaše záda

Pravidelnou jízdou na kole procvičíte zejména páteř a menší podpůrné svaly, jimiž jsou obklopeny jednotlivé obratle. To prospěje zejména těm, kteří tráví ve všední dny spoustu času sezením: zkuste například cestou z práce sednout na kolo místo do auta. Můžete tak zmírnit napětí a zabránit bolestem zad.

Je třeba naučit se správně sedět

Jízda na kole je zdravá a zlepšuje tělesnou kondici. Chcete-li dosáhnout všech pozitivních efektů a zabránit výskytu symptomů přetížení, je důležité, abyste při jízdě na kole správně seděli. K zaujetí správného posedu na kole není důležitá jen výška kola. Musíte mít také optimálně nastavené sedlo a řídítka.

Správné nastavení řídítek

Obecně platí, že řídítka by měla být od sebe vzdálena na šířku Vašich ramen. To, jaký sklon řídítek nastavíte, je také otázkou celkového posedu. Ruka spočívá optimálně na řídítku, když je v jedné linii s předloktím. Zápěstí by nemělo být vybočené.

Správné nastavení sedla

Sedněte si na kolo a opřete se o zeď nebo někoho poproste, aby Vás přidržel. Jeden z pedálů by se měl nacházet v nejnižší pozici. Na tento pedál šlápněte tak, aby na něm spočívala pata. Pokud je noha nyní rovně a zcela propnutá, sedíte správně. Nebojte se, nohy nebudete mít při jízdě tak napnuté, protože při jízdě na kole nešlapete do pedálů patou, nýbrž bříškem nohy. Noha bude při jízdě i v nejhlubším bodě vždy lehce pokrčená.

Bolesti po jízdě na kole?
Jak se vyhnout typickým problémům

Stejně jako u jiných druhů sportů se v případě chybného nebo příliš silného zatížení mohou vyskytnout negativní účinky. Těmto negativním projevům však mohou ve velké míře zabránit drobná opatření.

Přetížená zápěstí

Pobolívají Vás po delších trasách ruce nebo zápěstí? Obvykle je to znamení, že zřejmě nemáte optimálně nastavená řídítka. Zkontrolujte, zda máte předloktí a ruku skutečně v jedné linii. Pokud nové nastavení řídítek problém nevyřeší, sáhněte po výrazněji zahnutých řídítkách. Dobrým řešením jsou také polohovací řídítka: při delší jízdě můžete průběžně měnit pozici rukou.

Namožené hýždě

Nesedí se Vám při jízdě na kole pohodlně a po túře Vás bolí celý zadek? Zkuste si přenastavit sedlo. Pokud to nepomůže, nejspíše dané sedlo není vhodné pro Váš typ jízdního kola. Jestliže jedete například na holandském kole, spočívá největší část Vaší váhy právě na zadku. Řešením pak mohou být speciální polstrované modely sedla – například sedla s gelovou výplní. Kromě toho můžete také při jízdě střídat pozici: prostě se vždycky na chvíli zvedněte ze sedla a jeďte chvíli vestoje.

Bolesti kolen

K nejčastějším symptomům přetížení po dlouhé jízdě na kole patří bolesti kolen. Většinou je příčinou špatně nastavené sedlo. Dbejte zejména na správný posed: kolena by nikdy neměla být úplně propnutá. Pokud se rozhodnete pro přenastavení sedla, změna by nikdy neměla být moc razantní. Například nastavte sedlo o 5 mm výše a dejte si jeden den na otestování, zda byl problém vyřešen. Kromě toho byste také měli zkontrolovat, zda máte nohy správně umístěny na pedálech. Správně by na pedálu mělo spočívat bříško nohy.

Jaký typ jízdního kola se k Vám nejvíce hodí?

Pro každého cyklistu existuje správné kolo. Ať už holandské kolo nebo horské kolo: připravili jsme pro Vás přehled rozdílů a informace o tom, jaký vliv mají tyto rozdíly na posed na kole.

Holandské kolo

Jak je zřejmé již z názvu, toto jízdní kolo pochází z Nizozemska. Pro holandské kolo je charakteristický především vzpřímený sed: Vaše záda tvoří s kolem 90° úhel, takže sedíte prakticky kolmo. Váha těla spočívá v tomto případě hlavně na sedle, paže a zápěstí jsou tedy odlehčeny.

Městské kolo nebo trekové kolo

Kola pro jízdu po městě jsou konstruována tak, abyste při spíše vzpřímeném sedu měli dobrý přehled o silničním provozu, a přesto mohli při šlapání působit na pedály velkou silou. Tak se můžete po městě pohybovat rychle a bezpečně. Podobně stavěná jsou také treková kola. U těch je však posed méně vzpřímený a na ruce, šíji a ramena je kladena větší zátěž. Hýždě, záda a páteř jsou spíše odlehčeny.

Horské kolo

Ve srovnání s jinými typy kol má horské kolo menší, avšak stabilní rám. Široké pneumatiky a odpružení činí z tohoto kola perfektního průvodce na výlety do neschůdné krajiny. Odpružení může být různě silné. U plně odpružených modelů se hovoří o celopéru (angl. Fully). Hardtail je zase označení pro kolo s odpruženou vidlicí. Mějte na mysli, že horské kolo je spíše sportovní prostředek, a proto se většinou prodává bez bezpečnostního vybavení, jako jsou reflektory.

Sportovní kolo

Jestliže se na kole rádi řítíte vyšší rychlostí, bude pro Vás ideální volbou sportovní kolo. Lehké rámy z hliníku nebo karbonu zajišťují, že kolo vyvine na zpevněných silnicích maximální možnou rychlost. Abyste mohli dosáhnout větší rychlosti, chybí u těchto kol také určité příslušenství, jako jsou blatníky nebo nosič zavazadel. Posed na tomto kole je protažený a v náklonu: snižuje odpor vzduchu a umožňuje dosáhnout rychlosti až 100 km/h.

Správné vybavení

Máte své kolo perfektně nastaveno? Pak už Vám chybí jen vybavení. Jednou z otázek, kterou musíte vyřešit při přípravě na cyklistickou túru, je správné oblečení. A chybět by nemělo také několik pomůcek.

Funkční cyklistické oblečení

Výběr vhodného oblečení na kolo závisí samozřejmě na tom, zda si jenom chcete zajet do pekařství pro housky anebo se chystáte na celodenní cyklistickou túru. Cyklisté, kteří používají kolo v rámci běžného života, budu mít přirozeně jiné požadavky než sportovci.

Pokud často podnikáte dlouhé túry, má smysl pořídit si speciální funkční oblečení. Tak totiž můžete podávat prostě lepší výkon.

Dresy

Cyklistický dres těsně přiléhá k tělu a umožňuje tak, aby pot mohl být rychle odváděn na vnější stranu textilie. Měli byste také dbát na to, aby dres byl dostatečně dlouhý: i při nakloněném držení těla při jízdě by měl zakrývat celá záda. Jako materiál je vhodná jak syntetická, tak směsová tkanina. Přes dres si případně můžete obléknout prodyšnou větruvzdornou bundu.

Cyklistické kalhoty

Také cyklistické kalhoty většinou přiléhají k tělu. Je důležité, aby na kalhotách bylo co nejméně švů. Tak se budete moci vyhnout nepříjemným otlakům nebo odřeninám. Existují dokonce zcela bezešvé modely. A ještě lepší komfort Vám poskytnou cyklistické kalhoty s polstrováním v sedací části.

Cyklistické boty

Vášniví cyklisté mohou podle chuti a potřeb sáhnout také po cyklistických tretrách nebo po „běžné“ obuvi na kolo. Obecně platí, že musíte mít pocit jistého šlápnutí do pedálů, nic Vás nesmí tlačit a bota by nohu měla podporovat, nikoli omezovat.

Jízda na kole – to je zábava: Tady najdete optimální vybavení

Od pohodlného sedla až po bezpečnou cyklistickou helmu: na Tchibo.cz nyní najdete perfektní cyklistické vybavení!
    
Bohužel vyprodáno
  • Cyklistická přilba in-mold
Zadní světlo LED se třemi režimy: trvalé svícení, blikání, rychlé blikání
699
599
    

Všeobecné tipy pro cyklistické oblečení

Pokud vyrážíte na rodinnou vyjížďku na kole do přírody nebo chcete jet na kole do práce, asi nebudete uvažovat o cyklistickém dresu. I když se chystáte zajet na kole jen o pár domovních bloků dál, je dobré mít na paměti několik obecných rad pro výběr oblečení. Díky tomu totiž budete schopni dorazit v pořádku a bezpečně do svého cíle.

Materiál

Za slunečného počasí nemusíte mít bezpodmínečně oblečení ze speciálního materiálu. Je však potřeba dbát na to, aby oblečení bylo z prodyšné, rychleschnoucí tkaniny. Za špatného nebo proměnlivého počasí byste si pro jistotu měli vzít přinejmenším bundu do každého počasí.

Střih

Budete-li do pedálů šlapat ve svém obvyklém oblečení, nebude Vám už za chvíli oblečení sedět, jak by mělo. Dbejte hlavně na to, aby se Vám nohavice nedostaly do paprsků kol. Tomu můžete zabránit použitím speciálních pásek nebo spon na kalhoty, v případě nouze můžete k sepnutí nohavic použít i kolíčky na prádlo.

Viditelnost

V silničním provozu platí: bezpečnost má přednost před vzhledem. Speciálně u cyklistů je důležité, aby byli dobře vidět. Měli byste nosit nejlépe světlé nebo nápadné barvy. Alternativně můžete mít také oblečení s reflexními prvky.

Co ještě patří k vybavení

Dříve, než budete moci vyrazit, potřebujete ještě několik pomůcek, které zajistí větší bezpečnost nebo Vám pomohou v případě defektu.

Cyklistická přilba

I když nošení cyklistické přilby při jízdě na kole není ze zákona povinné, měli byste přilbu nosit kvůli své bezpečnosti. Existuje řada designů, které jsou nejen bezpečné, ale také stylové. Rozhodující je především správné nasazení přilby: přilba nesmí tlačit ani se nesmí viklat, aby v případě pádu z hlavy nesklouzla. Modely s větracími otvory brání přehřátí, takže si za všech okolností budete moci zachovat chladnou hlavu.

Hustilka, sada na opravu defektů a další nářadí

Stačí přehlédnout na silnici pár střepů a je to tady: duše je prázdná. Pro takové případy byste vždy měli mít s sebou hustilku na kolo a sadu na opravu defektů. Netěsnící místo na duši najdete tak, že ji prostě podržíte pod vodou a sledujete, kde se tvoří bublinky. Následně můžete defekty zalepit. Moderní alternativou jsou tzv. těsnící spreje, které jednoduše nastříkáte do duše.

Zařízení

Sáhnutí po telefonu – to je při jízdě na kole stejně jako při řízení auta prostě tabu. Dnes však už existuje spousta velmi užitečných aplikací pro cyklisty, jako je například plánovač cest. Pro tento účel existují speciální držáky na smartphone, které lze velmi snadno připevnit na řídítka. Skvělým zařízením pro cyklisty, kteří toho hodně najezdí v přírodě, je kamera v přilbě.

Tipy na osvětlení

Cyklista musí být na silnici především vidět. Dříve museli cyklisté používat k osvětlení dynamo a museli do pedálů šlápnout o něco silněji. Vzhledem k tomu, že dynamo už dnes není povinné, můžete sáhnout i po osvětlení poháněném baterií nebo akumulátorem. Tyto modely můžete většinou jednoduše připnout svorkami. Výhoda: pokud se nějaká součást pokazí, můžete ji rychle a nekomplikovaně vyměnit. Nevýhoda: stejně tak snadno Vám toto vybavení mohou ukrást zloději. Pokud budete své kolo nechávat někde na veřejnosti, raději si takové odnímatelné osvětlení vezměte s sebou.

Speciál:
Cyklistika za špatného počasí

Zapřisáhlí cyklisté se od vyjížďky na kole nedají špatným počasím odradit. Změna počasí k horšímu však může překvapit i ostatní.

Podle rčení „neexistuje špatné počasí, jen špatné oblečení“ jde pouze o to vybrat si správné vybavení.

Správná bunda

Vhodná cyklistická bunda musí být v první řadě nepromokavá a větruvzdorná. Nejde přitom jen o materiál. Aby ani déšť, ani chladný vítr nemohly bundou proniknout, je potřeba, aby byly dobře zpracovány a utěsněny také švy, kapsy a zapínání. Kromě toho je potřeba dbát na protiskluzovou úpravu manžet na rukávech a nastavitelnou kapuci. Za doporučení stojí také prodloužený zadní díl a tvarovaná oblast kolen.

Bezpečnost je také důležitá

Každý účastník silničního provozu ví, že se za špatného počasí musí chránit nejen před větrem, deštěm a blátem ze všech stran. Dobré oblečení do špatného počasí by mělo být v nápadných barvách a mělo by ideálně být vybaveno také reflexními prvky. Za horšího počasí jezděte vždy s osvětlením. Tak o Vás ostatní účastníci silničního provozu budou včas vědět.

Speciál: Jezdíme na kole s dětmi

Děti chtějí často dělat přesně to, co dospělí. Jízda na kole je skvělá příležitost, jak si užít spoustu zábavy a posílit dětské sebevědomí. Nejkrásnější samozřejmě je, když si celá rodina udělá výlet do přírody a ti nejmenší mohou jet samostatně po boku mámy a táty.

Začínáme: První pokusy o jízdu na kole

Úplně první pokusy o jízdu na kole by měly v každém případě probíhat pod dohledem a v bezpečném místě bez silničního provozu. Zejména rozjezd je pro děti skutečnou výzvou. Chcete-li dítě při rozjezdu podpořit, lehce je popostrčte a vybídněte, aby silně šláplo do pedálů. Nejlepší bude, když poběžíte pozpátku před dítětem, protože dítě se pak nebude snažit ohlížet za Vámi. Nemusíte se ani moc bát, že dítě z kola spadne. Výška, ze které by dítě spadlo, a rychlost jízdy – a tedy i riziko poranění – jsou nízké.

Sledování pokroku

Malá rada předem: Rodiče by neměli být, pokud jde o jejich děti, příliš ambiciózní. Děti ve věku, kdy chodí do mateřské školy, totiž nemohou být vzhledem k jejich stavu vývoje ještě plnohodnotnými účastníky silničního provozu. Schopnosti, jako je smysl pro rovnováhu, schopnost rychle reagovat a ovládání vlastního těla, ještě nejsou zcela rozvinuté. Přesto nedoporučujeme použití podpůrných koleček. Namísto toho by si Vaše dítě před prvními pokusy o jízdu na kole mohlo procvičovat pohyb a nezbytné schopnosti na koloběžce nebo odstrkovadle.

Nyní na tchibo.cz

Sport a hobby

Tady najdete vše pro zábavu a volný čas!

Objevte nyní